תקופת החגים היא תקופה מצוינת לפיתוח עסקי באמצעות חידוש, חיזוק ושימור קשרים עם לקוחות קיימים/ פוטנציאליים, קולגות, ספקים ושאר ירקות.
אם קראתם את הפוסטים הקודמים שלי בבלוג, אתם ודאי מכירים כבר את הגישה שלי, לפיה כל קשר אנושי שיש לנו, עשוי להניב, בסופו של דבר, ביזנס למשרד - לא משנה מהי הפוזיציה של הצד השני מבחינה עסקית-מקצועית.
זה יכול להיות ספק שלכם, חבר מהלימודים או השכנה מלמטה.
כל אחד מהקשרים הללו עשוי לגלות צורך משפטי או להכיר מישהו בעל צורך כזה ולהפנות אליכם.
לאור האמור, יש לנו אינטרס גדול בביסוס ושמירה על רשת הקשרים שלנו פעילה, המשכית ופועמת.
את הפוסט הזה, החלטתי להקדיש למנהג של שליחת ברכת שנה טובה ו/או פרסומה באמצעים דיגיטליים שונים (פייסבוק, וואטסאפ, דוא"ל וכו') על-ידי עורכי דין (ובעלי מקצועות בכלל).
רגע אחד
האם עצרתם פעם לחשוב האם מעבר לנימוס ולפן אנושי-אישי, יש סיבה אמיתית לתופעה של הצפת המדיות השונות בברכות שנה טובה, תפוחים, דבש ורימונים?
איזו תועלת מפיקים הקשרים שלכם מחשיפה לברכת שנה טובה גנרית או קבלתה כחלק מהפצה המונית לרשימות התפוצה שלכם (רשימת נמענים כללית)?
ובכן, בעיני, קיימות סיבות מצוינות לנצל את תקופת החגים לפיתוח עסקי, אך כמו בכל דבר, גם במקרה זה, שווה להשקיע מחשבה ותכנון אסטרטגי כדי לעשות את הדברים נכון ובצורה שתניב תוצאות ותהיה יעילה.
שליחת שנה טובה היא אמצעי ולא מטרה בפני עצמה
עורכי דין רבים נוהגים לפרסם בימים אלה ברכת שנה טובה ללקוחותיהם באמצעים השונים.
במקרה הטוב, העיצוב של הברכה יהיה מקורי ומעניין, במקרה השכיח יותר, העיצוב יהיה יחסית גנרי ובעל סממנים מוכרים (דבש/ תפוח/ רימון וכו') בצירוף טקסט כללי כלשהו.
כך או כך, פרסום ברכת שנה טובה גנרית, ברוב המקרים, לא יניב לכם דבר, ודאי לא עבודה ולקוחות משלמים.
גרוע מכך, כשאתם שולחים במייל לכלל רשימת התפוצה שלכם ברכה שהלכה למעשה לא נותנת ללקוחות שלכם שום תועלת, אתם מעמיסים את תיבת הדוא"ל שלהם, מבזבזים את זמנם בפתיחת אימייל מיותר או שהברכה שלכם תגיע ישירות לסל המחזור בקליק אחד.
חשבו רגע על עצמכם כאשר אתם מקבלים דוא"ל שכותרתו "שנה טובה ממשרד X ושות'" - מה תעשו? תפתחו את האימייל? תמחקו? ומה יקרה שתקבלו את אותה ברכה בוואטסאפ לאחר מכן? איך תרגישו?
האם תרגישו שמישהו חשב עליכם? שקיבלתם יחס אישי וברכת חג אותנטית?
אלה בדיוק הסיבות בגינן שווה לכם להשקיע מחשבה בתועלת האמיתית שאתם מעניקים ללקוחותיכם כשאתם עושים זאת (ביחד עם כל בית ישראל). שליחת שנה טובה היא אמצעי שאתם יכולים להשתמש בו בתבונה, על-מנת לייצר לכם ביזנס, לחדש ולשמר קשרים שיניבו לכם ביזנס בעתיד, ולהפגין יחס אישי ללקוחותיכם ומכריכם - הכל בתנאי שאתם עושים זאת נכון.
איך שולחים ברכת שנה טובה בצורה נכונה?
ראו 5 המלצות עיקריות כדי לעשות את זה כמו שצריך.
המלצה 1 - חשבו על קונספט מעניין
הדבר הראשון שמומלץ לעשות כשחושבים על ברכת שנה טובה הוא מה יהיה הקונספט הרעיוני בבסיסה.
הקונספט ייגזר במידה רבה מהמענה לשאלת מה הייתם רוצים לשדר לנמען באמצעות הברכה או מה הייתם רוצים שירגיש ברגע שהוא רואה את הברכה שלכם.
זה יכול להיות למשל יצירתיות, תחושה חגיגית, כבוד למסורת, יחס אישי, מקצועיות, הומור, ייחודיות וכו'.
המלצה 2 - עיצוב ואחידות שפה גרפית
ברגע שהחלטתם על הקונספט, הגיעה העת לעיצוב הברכה ולתרגום הקונספט הרעיוני לשפה גרפית.
השפה הגרפית חייבת להיות תואמת לשפה העיצובית ה"רגילה" שלכם.
אם צבעי המותג שלכם כחולים, למשל, הצבע הכחול צריך לבוא לידי ביטוי גם בעיצוב הברכה שלכם כדי שיווצר לנמען קשר ישיר למותג שלכם והוא יזהה שהיא ממכם מידית.
זה לא אומר שאתם חייבים להשתמש רק בכחול ולא בצבעים אחרים נוספים, אבל לצורך העניין, לא מספיק להדביק רק את הלוגו שלכם על העיצוב בשביל לייצר את ההקשר למשרד שלכם.
להמחשה, חשבו רגע על כתב בי דין לבית המשפט - אם אניח מולכם כתב בי דין כלשהו, כנראה שתדעו לזהות ישר שמדובר בכתב בי דין מהאופן הצורני שלו (פונט, רווחים צבע וכו').
אותו דבר צריך להתקיים בברכה שלכם - הלקוח צריך להבין מידית שהיא ממשרדכם.
אגב, אחידות בשפה העיצובית של המשרד חשובה בכל דבר שיוצא או שייך לו - פוסטים בפייסבוק, אתר התדמית, חתימת המייל, ניירת מכתבים, מעטפות, עטים, כוסות, שלטים וכו'.
המלצה 3 - למי שולחים?
נגמרו הימים של שליחת ברכת שנה טובה לאלפי נמענים.
הלקוחות שלכם מחפשים שייראו אותם ויתייחסו אליהם באופן אישי.
חרף האמור, ברור שמשאבי הזמן והאנרגיה שלרשותכם מוגבלים ולכן יש לחלק את רשימת הנמענים שלכם למספר תתי קבוצות ולדרגם לפי סדר החשיבות למשרד (לקוחות אסטרטגיים, לקוחות חד פעמיים, קולוגות, חברים וכו'). הרשימות שתיצרו ישמשו אתכם בשלבים הבאים ובעיקר ימקדו את המאמצים שלכם לקבוצות הכי חשובות עבורכם.
אל תשכחו לכלול בתוך הרשימות גם את אנשי השטח שעובדים מולכם בשוטף ולא רק את ה"קודקודים" של הלקוח או הארגון.
המלצה 4 - איך שולחים?
לאחר שחילקתם את הנמענים שלכם לתתי קבוצות (רשימות תפוצה מפולחות), הגיע הזמן להחליט איך תשלחו את הברכה לכל קבוצה.
כיום, עומדים לרשותנו מגוון רב של אמצעים ולאחר שהפרדנו ופילחנו את רשימת התפוצה הכללית שלנו, נוכל להחליט איך נשלח את הברכה לכל קבוצה.
אנו יכולים לשלוח במייל, בוואטסאפ, בפייסבוק, בתכנות דיוור מקצועיות, בדואר (כן, כן, דווקא היכחדות השימוש בברכה המגיעה במעטפה יכול לעבוד לטובתכם מבחינת המסר שיעבור לנמען בדבר ההשקעה שלכם בעניין) וכו'.
הקבוצה החשובה ביותר תקבל את הברכה באמצעי האישי ביותר וככל שאתם יורדים בסולם החשיבות (למרות שכולם חשובים) תוכלו לבחור בכלים יותר גנרים ו"מרוחקים".
וואטסאפ למשל הוא הרבה יותר אישי מדוא"ל וכו'.
שימו לב - בעיני, אם יש לכם לקוחות אסטרטגיים חשובים במיוחד, שווה לכם להרים טלפון ולברך אישית בעל-פה, תוך התעדכנות ואולי אפילו ניצול ההזדמנות לתיאום פגישת התעדכנות (פיזית/ וירטואלית).
המלצה 5 - מה שולחים?
הכלל החשוב ביותר הוא לשלוח את הברכה בצירוף מלל בנימה אישית ולא גנרית.
אפילו אם החלטתם לשלוח מייל כללי לקבוצה מסויימת של לקוחות, הוסיפו כמה מילים אישיות מכם ביחד עם הברכה המעוצבת.
בנוסף, המסר האישי שיצורף לברכה שלכם צריך להיות מותאם לאמצעי התקשור בו בחרתם עבור כל קבוצה.
אם אתם שולחים בוואטסאפ נוסח המלל המצורף ואורכו יהיה שונה מזה שתשלחו במייל או תפרסמו לכלל העולם בפייסבוק.
הקפידו לעשות את ההתאמות הללו - הן תסייענה לכם להשיג את מטרתכם באמצעות הברכה שתשלחו (ואם בטעות תשלחו לנמען כלשהו משתי פלטפורמות שונות הוא לא יקבל בדיוק אותו דבר).
למה שווה לכם להשקיע את הזמן שלכם בשליחת ברכת שנה טובה באופן נכון?
אחרי שהבנו איך לשלוח ברכת שנה טובה באופן נכון יותר, בואו נדבר רגע על היתרונות שתשיגו אם תעשו זאת:
1. מתן הרגשה טובה למקבל הברכה. תמיד כיף לקבל ברכות ואיחולים, לא?
2. כשמרגישים טוב, קל יותר לשכוח (אם, למשל, התרחשה תקרית שירות "בעייתית" כלשהי) ולסלוח, והרבה יותר קל להכיל ולקבל.
3. תודעה. שליחת ברכה היא הזדמנות מצוינת לשמור על קשר ואם במקרה הלקוחות קצת שכחו מכם ומהשירותים אותם אתם מציעים עבורם, ברכה עם הקדשה אישית תחזיר אתכם ברגע אחד למחשבות ולרגשות שלהם.
4. בידול. אם אתם עורכי הדין היחידים (או בין היחידים) שזכרו את הלקוח (ולעניין זה, לקוח - לאו דווקא המנכ"ל או היועץ המשפטי, אלא גם דרגי עבודה תחתיהם, מולם נעשית העבודה באופן שוטף), הלקוח לבטח יוקיר תודה ויעריך את תשומת הלב וההשקעה שלנו.
5. חידוש קשרים שהתנתקו – ראש השנה הוא הזדמנות מצוינת לחדש קשרים שהתפוגגו מסיבות שונות ולפתוח פתח לחידוש הקשר והחייאתו.
ורגע לפני סיום...עוד מספר דגשים חשובים בשליחת ברכת שנה טובה
1. כדאי, רצוי והכרחי לצרף מלל אישי המכוון למקבל. במילים אחרות לא מספיק להעביר את ברכה משרדית או מלל שמשתמע ממנו "העתק-הדבק" לרשימת תפוצה נרחבת. אם כבר שולחים ברכה, עליה להיות אישית ומכוונת לנמען (אפילו בשורה - שתיים).
2. לשים לב לאיות נכון של שם הנמען. למשה יוחננוף לא יהיה נעים לקבל ברכה המיועדת למשה יוכננוף, למשל.
3. הנמענים הם אנשים אינטליגנטיים. אם אתם שולחים שנה טובה, רק כדי לצאת ידי חובה, קחו בחשבון שהדבר יורגש אצל הנמען ועלול להיתפס באופן שלילי במקום להשיג את התועלת הפוטנציאלית.
4. אם בכל זאת החלטתם לשלוח שנה טובה גנרית לרשימת התפוצה שלכם או במדיות החברתיות, נסו לשלב ערך מוסף לנמענים ביחד עם הברכה (למשל איך נערכים מבחינה משפטית לסגר הקרוב, כמה מילים על זכויות העובדים בחג וכו').
5. לא פחות חשוב מלשלוח שנה טובה, אם אתם מקבלים ברכת שנה טובה, ולעניין זה, לא משנה אם בנוסח אישי או קבוצתי, חשוב מאוד להגיב במייל תודה אישי קצר (אפילו ברמת מילה-שתיים) ולהוקיר תודה. התעלמות מברכות, גם קבוצתיות, עלולה להיתפס באופן שלילי אצל השולח ולייצר ריחוק.
מאחלת לכם בשמי ובשם Legal Mark שנה טובה, בריאות איתנה והרבה פיתוח עסקי.
שירן שבתאי, עו"ד
*עו"ד שירן שבתאי, מייסדת חברת ליגל מארק, מייעצת ומלווה משרדי עורכי דין בשיפור והטמעת תהליכי פיתוח עסקי ושיווק. בנוסף, מלווה ומאמנת עורכי דין מבחינה מקצועית-אישית ומסייעת להם להגשים את עצמם מקצועית, להשיג יעדים ולחיות חיים טובים יותר.
Comments